Hoe het begon
Als verzamelaar van hitparade blaadjes ben ik begonnen in 1989.
In die tijd had je nog veel radio en tv programma’s die aandacht besteden aan muziek wat in overzichtjes stond. Denk aan Veronica Countdown,Tros Popformule, Top 40 en natuurlijk Toppop.

Ook had je nog platenwinkels waar je vinyl en cd's kon beluisteren en kopen.
In die winkels was vaak een rek aan de muur met de 40 populairste singles van dat moment.  Je kon dan kiezen welke singles je wou beluisteren in de discobar. Na het beluisteren kon je eventueel die singles kopen.

Daar hoorde ook een papieren overzicht bij zoals die lange tijd verscheen.
De gedrukte hitlijsten van de Top 40 en de Nationale hitparade waren destijds wel het meest bekend. Hiervan lagen vaak dikke stapels op de toonbank.

Met dit soort blaadjes is de hobby begonnen.

Elke donderdag en vrijdag luisterde ik vaak via een walkman radio ik naar de hitparade uitzendingen op radio 3.
Op donderdag was dat de Tros top 100 en op vrijdag de Top 40.
Aan de hand van de gedrukte lijstjes kon je dat een hitparade volgen.


In deze tijd was er nog geen internet en haalde je alle informatie uit kranten en de bibliotheek. Begin jaren 90 had je ook nog de advertentie krant “de Vondst”. Zeg maar de papieren versie van Marktplaats. Dit kwam elke week uit. Hier kon je ook verzamelaars in vinden.


In 1990 kwam ik via het radioprogramma “ Avondspits” van Frits Spits in contact met andere verzamelaars. Er was toen een item om een blad “Chart club Magazine” te beginnen en men zocht geïnteresseerden.
In augustus 1993 verscheen het eerste nummer. Bijna 10 jaar later in 2002 het laatste.
De digitale revolutie was doorgebroken en er was geen plaats meer voor een blad.

In 1992 kwam er een digitaal bulletinboard (voorloper van internet/ newsgroups).
Met een computer en modem kon je dan inbellen bij een server en berichten ophalen uit groups waarop je geabonneerd was. Deze kon je dan lezen maar ook weer beantwoorden (voorloper email). Met dezelfde methode kon je dan deze berichten weer versturen.
Dit ging allemaal over de telefoonlijn.
Ook de laatste hitlijsten kon je op deze manier digitaal vinden en eventueel uitprinten met een matrix printer.

In 1992 ben ik ook begonnen bij een lokaal radio station. Hier maakte ik o.a. een golden oldies programma met platen die in allerlei hitlijsten gestaan hebben. Dit heb ik zo’n 10 jaar gedaan.

In de zomer van 1993 deed ik via het radio programma “ Voor wie niet kijken wil” (Vara) een oproep voor hitparadekrantjes. Dit programma was destijds goed beluisterd.
Via deze weg kreeg ik veel oudere hitparadeblaadjes bij elkaar. Dit was dus een succes.
Door deze oproep kreeg ik op dat moment de collectie vanaf 1972 tot 1993 compleet.

Inmiddels werdt er via de post erg veel geruild en verkocht. Op deze manier kon je de verzameling verbeteren.


In 1998 was de eerste hitparade verzamelaarsdag in Utrecht. Dit bleek een groot succes.
Tot op heden wordt dit nog jaarlijks gehouden. De oproep tot deze dag was te vinden in het Chartclub magazine.

In 2014 ben ik begonnen om exemplaren waarop geschreven was, een stempel hadden en/of geperforeerd waren te vervangen.
In 2015 speelde wat geluk hier in een rol. Met een medeverzamelaar hebben we toen 2 kuub aan hitlijsten in goede staat opgehaald in de buurt. Hiermee kon ik voor mijn eigen meteen alle nodige exemplaren vervangen.

Tevens ben ik in dat jaar begonnen alle krantenartikelen te digitaliseren.
De A2 krantenpagina’s heb ik in bijzijn door een bedrijf laten scannen.
Dit was een flinke klus maar kranten vergaan uiteindelijk.

In 2016 heb ik de collectie compleet opnieuw gesorteerd.
Omdat er zoveel variatie in hitparades in de collectie zitten (van lokaal tot landelijk) moest er een beter overzicht komen om exact te weten wat er nu is en waar het precies zit.
Teven was dit een goed moment om alle ordners en insteekhoesjes te checken en waar nodig te vervangen.  Dit nam een half jaar in beslag.

De collectie ligt er inmiddels goed bij en kan weer vele jaren vooruit.

De lijstjes geven een mooi beeld welke muziek in de afgelopen 60 jaar in Nederland populair was. Natuurlijk is het leuk om dan ook willekeurige nummers af en toe te draaien..soms nummers die al lang en breed vergeten zijn.

Laurens Beukers
Discobar: Hier kon je singles luisteren voor je ze kocht.
Deze bar staat in museum Rock Art.